- mittlivsomhundägare

Alla inlägg under april 2013

Av Johanna Petersson - 13 april 2013 17:34

 


saknade vän.

vad hände egentligen? 

när vi var små lekte vi jämt, kanske mycket för att vi bodde grannar? 

sen en dag var det som om vi inte kände varandra. 

men det gick ett tag, 5-6 år ungefär. 

sen träffades vi igen.

Vi började umgås varenda dag, verkligligen dag ut och dag in.

vi hade verkligen roligt tillsammans, eller ja, jag hade det i alla fall. 

vi grät tillsammans, skrattade tillsammans, dummade oss tillsammans,

vi gjorde precis allt tillsammans.

sedan hände något igen,

vi slutade umgås, 

nu träffas vi knappt längre,

några gånger om året högst.

det är jäkligt tråkigt,

för det var alltid så jädra kul.


jag saknar dig vännen, 

& jag kommer alltid finnas här,

när du vill, om du vill.

glöm inte det

<3

 

den gamla goa tiden 

- jag vill ha tillbaka dig,

du va alltid så härlig.



Av Johanna Petersson - 13 april 2013 15:24

Holländsk herdehund är en ras som jag tycker om väldigt mycket. Har en kompis som har en holländare så är väl mycket därför jag tycker om dem.

Så här kommer lite information:


Bakgrund/ursprung

Holländsk herdehund är en ganska gammal ras som från början användes till vallning och vakt av boskap. Man tror att rasen har samma förfäder som den tyska schäfern och de belgiska vallhundarna. Holländsk herdehund kom inte till Sverige förrän 1980.

 

Rastypiskt/egenskaper

Det är en livlig, glad, lättlärd, intelligent och mycket uthållig ras. Holländsk herdehund har inte bara en god vallinstinkt utan vaktar också hjorden och sin förare. Rasen är en tillgiven hund som är följsam och lydig mot sin förare. Holländare är en krävande ras och måste jobba både mentalt och fysiskt året runt.

 

Behov och aktiviteter

Holländare behöver en ledare som är konsekvent och visar vem som bestämmer över vem. Holländsk herdehund behöver arbeta med både huvudet och kroppen för att må bra.

 

Användnings- och verksamhetsområden

Holländare är en allround-hund. De används till alla hundsporter så som sök, spår, skydd, rapport, agility och lydnad. Rasen används av både polisen, tullen och militärer med god framgång.

 
Hälsa

Två ganska vanliga sjukdomar hos holländare är felaktig utveckling av höftleden och problem med armbågsleden. 


Holländsk herdehund är ingen ras man ska ha om man bara ska ha den som en familjehund. De behöver extremt mycket både motion och mental stimulans. 

Jag, personligen, tycker att rasen är en enmanshund. Alltså ska den bara ha en ägare, kanske någon som bor själv. Holländare lysnar oftast bara till sin egen förare/ledare. 


 

Av Johanna Petersson - 13 april 2013 14:15

Haha, njaa kanske inte riktigt. Men håller på att fixa den riktigt ddenna gången :) de gamla var ju bara tillfälligt! Så får ursäkta on de håller på att ändra sig :)

// Johannaa

Av Johanna Petersson - 13 april 2013 08:52

Ojj, har visst inte bloggat på väldigt länge :o har inte riktigt haft tid denna veckan.. Har varit ute på långpromenader med lille bus, pluggat, städat, badat voffen. Och åkte hem i torsdags kväll då Dexter har fått problem med öronen och ville börja behandla det så fort som möjligt! Han kliar inte längre och inte riktigt lika rött, så de är positivt! :)

I alla fall, nu ligger jag i soffan, kollar på nyhetsmorgon och försöker vakna till =) ska la snart ut på en långrunda med lille bus :)

// Johannaa

Av Johanna Petersson - 7 april 2013 21:41

Nu har jag äntligen packat klart. Hoppas allt är med bara, haha. Ska ju tillbaka till skolan imorgon :) ska bli riktigt kul att träffa alla!

Nu ska jag kolla på tv en stund till, sen krypa ner i sängen.
Go natt!

//Johannaa

Av Johanna Petersson - 6 april 2013 23:01

Ligger i sängen och kollar film, men ska snart släcka ner och sova så man orkar stiga upp imorron och klyva ved ^^

I eftermiddag blev de att grilla inne hos grannen. Underbart gott va de! Sen kom Jimmy och Nellie ner & hon hade systemkameran med sig så blev att ta lite kort på Dexter :) ska lägga upp dom här på bloggen senare!

Men nu måste jag sova,
Go natt!

// Johannaa

Av Johanna Petersson - 6 april 2013 13:35

Varit i Växjö på massa loppisar och även en sväng på biltema med mor och grannarna. Köpte massa gosedjur till Dexter, några böcker, en skjorta, deo, diskmedel och några glas till mig :) så blev en del handlat iaf!

Nu ska jag byta om till arbetskläder och gå ner och börja klyva ved. Senare blir de att gå in till grannen och grilla :) får väl se vad kvällen har att erbjuda :)

// Johannaa

Av Johanna Petersson - 4 april 2013 08:17

Ligger i sängen och myser med lille Dexterbus. Mysigt <3 ska snart stiga upp, för idag ska jag och bror åka in till pappa en sväng & Dexter får vara hemma hos mor.

Har inte hunnit med att blogga de senaste dagarna då vi har kapat och klyvt ved hela dagarna. Å de känns i kroppen vill ja lova ;) haha!

Har inte så mycke mer å säga just nu, hörs sen!

// johannaa

Presentation


Jag heter Johannaa & är en tjej på 17 år.
Går på ett naturbruksgymnasie där jag utbildar mig till hundförare/hundinstruktör. Bloggen handlar om min vardag och om min labrador retriever Dexter och även hundar i allmänhet.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards