- mittlivsomhundägare

Alla inlägg den 18 februari 2013

Av Johanna Petersson - 18 februari 2013 20:02

     

Dricka ur kaffet, rasta Dexter och efter det krypa ner i sängen och kolla på Tom & Jerry :) 


// J 

Av Johanna Petersson - 18 februari 2013 18:47

Vuxna som bara gnäller på att ungdomar inte kan ta hand om en hund (el. annat djur).


Jag, och som jag hört, många andra har varit utsatta för det här problemet. Jag har fått höra av många att jag aldrig kommer kunna ta hand om en hund, att jag måste ut och leva livet först, att jag är för dum ("oerfaren") för att skaffa hund. 

Men om jag redan har levt livet då? varit ute å supit och levt fan? om jag känner mig "klar" med det? 

nej, men det är ingen som tror på det. 


& varför skulle inte en ungdom kunna ta hand om en hund lika bra - och kanske bättre, än vad en äldre skulle?

Man måste ju börja någon gång, men om en ungdom skaffar sin första hund är man i princip dum i huvudet, men om en vuxen/äldre som aldrig haft en hund i hela sitt liv, skaffar det, det är en helt annan sak..? Jag förstår inte varför det skulle vara en annan sak?  


Och jag menar, man blir ju inte precis mer erfaren av hundar av att inte ha någon? För att få någon som helst erfarenhet så måste man ju lära sig genom att ha hund? 


Det enda jag fick höra (av "vuxna") var: 

Du kommer tröttna  på det.

Du blir bunden. 

Du kan inte göra de å de 


& jag svarade bara; vi får väl se. 


För ett tag sedan var det en som frågade min mor "Har hon tröttnat på hunden än?" 

Jag blev riktigt jävla förbannad på de. 

Varför i helvete skulle jag tröttna? 

Jag har valt det här livet, och jag har inte ångrat det en enda sekund. 



// J 

Av Johanna Petersson - 18 februari 2013 18:19

   


Varit ute i skogen så Dexter har fått springa av sig riktigt. Nu ligger jag i soffan och kollar på two and a half men - Så jäkla bra e de   


// J 

Av Johanna Petersson - 18 februari 2013 14:47

Rottweiler har använts som vakt och vallhund ända sedan Romarnas tid. Många säger att rottweiler är en kamphund. Men varför skulle just rottweiler vara en kamphund? Jag tycker personligen inte att det finns några "kamphundar" längre. Förr avlades många av de så kallade "kamphundarna" till att bli kamphundar som slogs mot varandra, men det gör man inte längre. Seriösa uppfödare avlar på andra hundar som har bra stamtavla. Rottweilern behöver en förare som vet vad den gör och som kan hantera hundar.

 

Rottweiler är en respekterad brukshund med framgångar inom flera bruksgrenar. Rasen skall ha alla egenskaper som förknippas med en effektiv Brukshund; Mod, Nervfasthet, vaksamhet, naturlig skärpa och vara följsam och arbetsvillig. 
Alla brukshundsraser behöver aktiveras och få meningsfulla arbetsuppgifter för att må bra. Det är naturligtvis inte nödvändigt att man som rottweilerägare måste delta i brukshundsportens tävlingsverksamhet, men det Är nödvändigt att man har klart för sig att rasen inte är lämplig som bara sällskapshund. Rottweilern nöjer sig inte med bara korta dagliga rastningar och kanske längre promenader endast på helgerna. 

Det är mycket lätt att charmas av rottweiler valpar, och lika lätt är det bli imponerad av den som vuxen. Men det är en ras som man ska vara beredd att ge tid, flera timmars daglig aktivering med t ex. lydnadsträning, motion och umgänge på hundens villkor hör till de saker som man ska överväga. Man skall  vara beredd att aktivera rottweilern under hela dess liv inte bara under valp- och ungdomsåldern.

 

Jag tror att många "tar sig vatten över huvudet" när de köper en del raser. Många som inte har erfarenhet eller tiden att ta hand om till exempel en rottweiler. Om hunden inte får den träning, både mentala och fysiska, så tycker jag inte att det är konstigt att hunden blir aggressiv.

Och kom ihåg: Man kan göra vilken hund som helst aggressiv om man bara vill.

 

Jag vill själv ha en rottweiler men jag insåg att det är en väldigt krävande ras som behöver en hundvan ägare. Därav hittade jag i stället en liten söt labbe som till slut blev min.

Nästa hund kommer troligtvis bli en rottweiler, om jag känner att jag har den erfarenheten och tiden som dem behöver. Skulle jag tveka minsta lilla på att jag inte skulle ha erfarenheten eller tiden så skulle jag absolut inte inte köpa en. 

 

 

 

 


   // J 

Av Johanna Petersson - 18 februari 2013 14:18

Förlåt för att jag inte bloggat, men det har varit fullt upp hela helgen. 


Fredag: Var inne i Stockaryd och åt middag hos en. Va riktigt trevligt! Sedan åkte jag direkt in till Växjö med farsgubben. När jag kom hem blev de o fixa till sig lite, sen drog jag, Nellie, Jimmy och bror in till Vetlanda, käkade på donken och träffade trevligt folk. 

Lördag: Tog det lugnt. Tränade en jäkla massa med Dexter och var med honom ute i skogen. Sedan blev de en såndär impulsgrej - så drog in till Amanda i Vetlanda. Drack lite vin och hade det riktigt trevligt :) som jag har saknat henne!

Söndag: Låg på soffan hela dagen typ. Tål visst inte att vara uppe på nätterna längre, haha. 

 


Nu e jag nere hos farsgubben. Gp skulle hit och fixa lite med bilen, så jag o Dexter hängde med in. Har fixat lite med datorn och nu har jag en jäkla massa filmer o kolla på när jag kommer hem. Har ju APL nu, i tre veckor. så jävla segt. 


  

saknade människa och jag! 

 

  // J 


Presentation


Jag heter Johannaa & är en tjej på 17 år.
Går på ett naturbruksgymnasie där jag utbildar mig till hundförare/hundinstruktör. Bloggen handlar om min vardag och om min labrador retriever Dexter och även hundar i allmänhet.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards