- mittlivsomhundägare

Alla inlägg under februari 2013

Av Johanna Petersson - 18 februari 2013 14:47

Rottweiler har använts som vakt och vallhund ända sedan Romarnas tid. Många säger att rottweiler är en kamphund. Men varför skulle just rottweiler vara en kamphund? Jag tycker personligen inte att det finns några "kamphundar" längre. Förr avlades många av de så kallade "kamphundarna" till att bli kamphundar som slogs mot varandra, men det gör man inte längre. Seriösa uppfödare avlar på andra hundar som har bra stamtavla. Rottweilern behöver en förare som vet vad den gör och som kan hantera hundar.

 

Rottweiler är en respekterad brukshund med framgångar inom flera bruksgrenar. Rasen skall ha alla egenskaper som förknippas med en effektiv Brukshund; Mod, Nervfasthet, vaksamhet, naturlig skärpa och vara följsam och arbetsvillig. 
Alla brukshundsraser behöver aktiveras och få meningsfulla arbetsuppgifter för att må bra. Det är naturligtvis inte nödvändigt att man som rottweilerägare måste delta i brukshundsportens tävlingsverksamhet, men det Är nödvändigt att man har klart för sig att rasen inte är lämplig som bara sällskapshund. Rottweilern nöjer sig inte med bara korta dagliga rastningar och kanske längre promenader endast på helgerna. 

Det är mycket lätt att charmas av rottweiler valpar, och lika lätt är det bli imponerad av den som vuxen. Men det är en ras som man ska vara beredd att ge tid, flera timmars daglig aktivering med t ex. lydnadsträning, motion och umgänge på hundens villkor hör till de saker som man ska överväga. Man skall  vara beredd att aktivera rottweilern under hela dess liv inte bara under valp- och ungdomsåldern.

 

Jag tror att många "tar sig vatten över huvudet" när de köper en del raser. Många som inte har erfarenhet eller tiden att ta hand om till exempel en rottweiler. Om hunden inte får den träning, både mentala och fysiska, så tycker jag inte att det är konstigt att hunden blir aggressiv.

Och kom ihåg: Man kan göra vilken hund som helst aggressiv om man bara vill.

 

Jag vill själv ha en rottweiler men jag insåg att det är en väldigt krävande ras som behöver en hundvan ägare. Därav hittade jag i stället en liten söt labbe som till slut blev min.

Nästa hund kommer troligtvis bli en rottweiler, om jag känner att jag har den erfarenheten och tiden som dem behöver. Skulle jag tveka minsta lilla på att jag inte skulle ha erfarenheten eller tiden så skulle jag absolut inte inte köpa en. 

 

 

 

 


   // J 

Av Johanna Petersson - 18 februari 2013 14:18

Förlåt för att jag inte bloggat, men det har varit fullt upp hela helgen. 


Fredag: Var inne i Stockaryd och åt middag hos en. Va riktigt trevligt! Sedan åkte jag direkt in till Växjö med farsgubben. När jag kom hem blev de o fixa till sig lite, sen drog jag, Nellie, Jimmy och bror in till Vetlanda, käkade på donken och träffade trevligt folk. 

Lördag: Tog det lugnt. Tränade en jäkla massa med Dexter och var med honom ute i skogen. Sedan blev de en såndär impulsgrej - så drog in till Amanda i Vetlanda. Drack lite vin och hade det riktigt trevligt :) som jag har saknat henne!

Söndag: Låg på soffan hela dagen typ. Tål visst inte att vara uppe på nätterna längre, haha. 

 


Nu e jag nere hos farsgubben. Gp skulle hit och fixa lite med bilen, så jag o Dexter hängde med in. Har fixat lite med datorn och nu har jag en jäkla massa filmer o kolla på när jag kommer hem. Har ju APL nu, i tre veckor. så jävla segt. 


  

saknade människa och jag! 

 

  // J 


Av Johanna Petersson - 15 februari 2013 14:31

Sitter bilen på väg till Växjö, får se om de blir nått handlat :)

// J

Av Johanna Petersson - 14 februari 2013 17:50

Har nu startat en ny kategori som ska handla om allt möljigt om hundar. 

Tänkte skriva om olika raser, kanske lite träningstips m.m


Släng gärna in en kommentar om ni vill att jag ska skriva om något speciellt/någon speciell ras så ska jag försöka fixa det :) 

 

// J 

Av Johanna Petersson - 14 februari 2013 16:58

Är trött på människor som säger att vissa hundar är farliga t.ex de så kallade "kamphundarna". Ska därför försöka förklara lite om VARFÖR hundar blir aggressiva. 

 

Källa: HUNDliv Nr 1/13 januari - mars 2013 


kortat ner texten

Det pratas överallt om vilka hundar som är farliga och borde förbjudas. Ofta är det människor som vet allt för lite om hundar, men som har makten att driva igenom rasförbud.

Hundkunniga vet att man kan göra vilken som helst hund farlig med vissa metoder och knep. Därför är det inte hundarna som ska förbjudas, utan människorna som gör hundarna farliga. 

 

Hundens kampvilja är också dess motor. Det är kampviljan som driver sökhundarna att hitta bland annat narkotika, vapen, mögel och lik. Kampviljan hos hunden är därför något väldigt bra som man kan dra nytta av. 

Det är när kampviljan spårar ur och människor riktar den mot det olagliga som hundar kan anses som farliga. Men det är människan bakom kamphunden som är farlig! 

 

Förbjudna raser i Sverige

Det finns inget svenskt förbud mot någon särskild hundras, men det är förbjudet att ha hundar:

  • som är överdrivet kamplystna
  • som lätt blir retade och biter
  • som man bara med svårighet kan förmå att avbryta ett angrepp
  • som låter sin kampvilja gå ut över människor och andra hundar.

Har träffat många olika sorters hundar, bland annat rotweilern (som ska vara såå farlig) som har varit hur snälla och goa som helst. Så dra aldrig alla hundar över en kant! 

 

 

  

rottweilervalpar

 

 

pitbullvalp 

 

 

labrador retriever 

i fel händer kan till och med dem bli farliga. 

 

// J 


 

 

 

Av Johanna Petersson - 13 februari 2013 11:41

Precis varit ute i skogen med Dexter så nu sitter jag i soffan, kollar på Simpsons och ska strax dricka kaffe :) sen bär de iväg till Värnamo!


// J

Av Johanna Petersson - 12 februari 2013 20:37

håller på och ändrar bloggen fram och tillbaka, så därför den ser ut som den gör för tillfället! ^^ Det ska bli bättre, jag lovar! 


 


// J 

Av Johanna Petersson - 12 februari 2013 18:49

Imorgon ska jag för första gången ta emot hjälp.

Jag har insett att det är min enda räddning, jag klarar inte att ta mig upp själv.

Jag är faktiskt stolt över mig själv, att jag till slut insåg att jag behöver hjälp, att jag inte klarar det här själv.  


Det var svårt för mig att berätta om hur det var. Men min mor förstår mig, och det var hon som fick mig att inse. Inse att man inte alltid kan göra allt själv jämt, på egen hand. 


Min hund blev en väldigt stor räddning, han får mig att känna mig behövd. Han behöver mig, - och jag behöver honom. Jag vet att jag måste stiga upp på morgonen, hur gärna jag än vill dra täcket över huvudet och skita i allt.

Men Dexter behöver mig, han hoppar upp i sängen på morgonen & springer runt i sängen ända tills jag stiger upp. 

Som om han vet att jag inte får ligga kvar, för att då börjar jag tänka. 

Han tar med mig ut i skogen, som om han vet att jag behöver rensa tankarna. 

Så fort han ser att jag är ledsen, försöker han leka lite clown. Gör massa dumma saker, bara för att jag ska le, - precis som min bror brukar göra. 

 

Jag har svårt för att säga vad jag känner. Jag har jäkligt svårt att säga "jag älskar dig" och "jag saknar dig", har aldrig någonsin kunnat säga det till någon, innan jag mötte min dåvarande pojkvän. Det kändes som om det verkligen stämde och jag älskade verkligen honom. Jag växte väldigt mycket under den tiden vi var tillsammans, jag blev inte så rädd för känslor.

Men nu är jag rädd för känslor igen, rädd för att lära känna någon "för mycket" för att jag vet att jag någon gång kommer att förlora den. nothing lasts forever. våga lita på någon är det svåraste. jag litar inte på någon till 100%, för att den jag litar på, litar också på någon annan.

Det var nog mycket därför så mycket förstördes.

jag orkar knappt med mig själv längre, så hur i helvete ska någon annan göra de?

 

"du är värd nån så mycket bättre, han är inget å ha, du ska ha nån som verkligen älskar dig, han vill inget ändå"

men vad jag ville, vad jag tyckte, de va ingen som lyssnade på, jag ville ha honom, bara honom. 

& jag vet att jag offrade mitt rykte, o mycket annat, men det var värt det. 

jag kommer aldrig glömma det. 

 

men nu ska jag se det positiva, jag ska få hjälp och jag ska klättra upp igen. 

Inte titta tillbaka, inte en endaste gång. 

det får jag inte. 


"Jag har sett min syster ledsen hela sitt liv, jag klarar inte av det längre." 

jag älskar dig bror, glöm aldrig någonsin det!   


// J 



Presentation


Jag heter Johannaa & är en tjej på 17 år.
Går på ett naturbruksgymnasie där jag utbildar mig till hundförare/hundinstruktör. Bloggen handlar om min vardag och om min labrador retriever Dexter och även hundar i allmänhet.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards