- mittlivsomhundägare

Alla inlägg den 22 maj 2013

Av Johanna Petersson - 22 maj 2013 22:02

 

Hittade den här bilden på facebook som Missing Dog Västra Götaland har lagt ut. 


Och folk skriver mycket olika om det här, både positivt och negativt. Men det jag reagerade väldigt starkt på var folk som skrev: "Det är skillnad på ett barn och en hund/katt!" Då undrar jag: Vad är skillnaden? 


Jag själv tycker inte att det är någon större skillnad på om man skaffar barn eller hund/annat djur då man måste tänka igenom en extra gång innan man skaffar npgot av det Det är samma sak både om man skaffar ett djur eller ett barn, - det är ett litet liv man ska ta hand om och uppfostra. De är beroende av dig. Tyvärr är det inte många som tänker så utan de tänker att "klarar jag inte av att ta hand om hunden så kan jag bara sälja den". Med ett barn skulle aldrig någon tänka så. 


Till dig som vill skaffa hund/annat djur: 

Visst är dem små valparna söta när du åker och hälsar på men..

Tänk igenom en extra gång. Det skadar aldrig!


Fråga dig själv:

* Har jag tid till en liten valp som kräver passning dygnet runt?

* Hinner jag med att ge hunden den motion och mentala stimulans som den behöver varje dag? 

* Kan jag fixa någon som kan passa/gå ut med hunden när jag jobbar/pluggar utan att den behöver vara själv för länge?

* Har jag råd med en hund? räkna på vad det kostar, det är inte billigt! 


Om du bestämt dig för att skaffa hund/annat djur: 

* Fundera och sök på internet om olika raser.

* Kolla vilken ras som passar din livsstil bäst. (mycket/lite motion, mycket/lite stimulans, m.m.)

* Prata med olika uppfödare och välj någon ni litar på! 


Om ni väl skaffar en hund, så kommer ni ha en vän för livet! Det kommer garanterat att snabbt bli din bästa vän. 

& det finns ingenting som går upp emot att bli mött av en överlycklig hund när man kommer innanför dörren, som om man har varit borta i en evighet (även att man bara varit borta i fem minuter!). 


Presentation


Jag heter Johannaa & är en tjej på 17 år.
Går på ett naturbruksgymnasie där jag utbildar mig till hundförare/hundinstruktör. Bloggen handlar om min vardag och om min labrador retriever Dexter och även hundar i allmänhet.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards